Lilypie First Birthday tickers

SI KACAK & SI JELITA

Friday, October 29, 2010

AWAL MULA IBLIS MEMUSUHI MANUSIA.



pokok-pokok

Kisah penciptaan manusia pertama oleh Allah SWT itu diulang-ulangi beberapa kali penceritaannya dalam Al-Quran. Setiap kali diulangi ia diberi penekanan yang berbeza. Dalan surah al-A'raf (surah ke-7) misalnya, apabila peristiwa itu diceritakan lagi, penekanan diberikan kepada sebab-sebab mengapa iblis tidak mahu tunduk kepada manusia. Di sini juga dijelaskan asal bermulanya permusuhan antara iblis dengan manusia. Suatu permusuhan yang abadi, bermula daripada detik manusia pertama diciptakan Allah di syurga, hinggalah ke hari-hari akhir sebelum kehidupan manusia di dunia ini diakhiri dengan kedatangan Kiamat. Al-Quran merakamkan ulangan peristiwa ini pada surah al-A'raf ayat 11-25, seperti berikut :

     Dan sesungguhnya Kami telah ciptakan kamu, lalu Kami bentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kepada Adam." Mereka semua sujud, kecuali iblis, dia tidak termasuk dalam golongan yang sujud. (11)

     Allah berfirman: "Apakah yang menghalangmu daripada sujud ketika Aku perintahkan kamu?" Dia menjawab: "Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku daripada api, dan Engkau ciptakan dia daripada tanah." (12)

     Allah berfirman: "Turunlah kamu darinya, kerana tidak patut kamu berlaku sombong di dalamnya. Oleh itu keluarlah. Sesungguhnya kamu dari golongan yang hina." (13)

     Iblis berkata: "Berilah aku tempoh hingga hari mereka dibangkitkan." (14)

     Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu dari golongan yang diberi tempoh." (15)

     Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau telah menghukum aku (tersesat), maka demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalang mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus. Kemudian aku akan datangi mereka dari hadapan mereka dan dari belakang mereka, serta dari kanan dan kiri mereka, dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka itu bersyukur." (16-17)

     Allah berfirman: "Keluarlah kamu darinya sebagai makhluk yang terhina dan terusir. Sesiapa di antara mereka yang mengikut engkau, tetap Aku akan penuhi neraka jahanam dengan golongan kamu semuanya." (18)

     "Dan wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga, dan makanlah apa sahaja yang kamu berdua sukai sepuas-puasnya, dan jangan kamu hampiri pohon ini, kelak kamu berdua menjadi golongan yang zalim." (19)

     Maka syaitan pun membisikkan hasutan kepada mereka supaya menampakkan kepada mereka aurat mereka yang tertutup dari mereka sambil berkata, "Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu hampiri pohon ini melainkan kamu berdua akan menjadi malaikat atau orang-orang yang kekal." (20)

     Dan dia bersumpah kepada keduanya: "Sesungguhnya aku adalah dari golongan yang memberi nasihat kepada kamu berdua.: (21)

     Maka dianjurkanlah kedua mereka dengan tipudaya, dan setelah mereka merasai pohon itu terdedahlah kepada mereka aurat masing-masing, dan mereka bergegas menutupnya dengan daun-daun syurga. Maka tuhan pun menyeru mereka, "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pohon itu, dan Aku telah katakan kepada kamu bahawa syaitan itu bagi kamu adalah musuh yang nyata?" (22)

     Mereka berdua merayu, "Wahai Tuhan kami! Kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak ampunkan kami dan berikan kami rahmat, nescaya jadilah kami orang-orang yang rugi." (23)

     Allah berfirman: "Turunlah kamu semua. Sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain, dan bagi kamu disediakan tempat kediaman di bumi dan juga diberi kesenangan hingga ke suatu ketika." (24)

     Allah berfirman lagi, "Di bumi itu kamu hidup dan di situ juga kamu mati, dan daripadanya kamu akan dikeluarkan." (25)

  
(peringatanbersama)

No comments:

Post a Comment