Lilypie First Birthday tickers

SI KACAK & SI JELITA

Monday, November 1, 2010

KENAPA IBRAHIM B. ADHAM BERTAUBAT?

Subhanallah

     Pada suatu hari Ibrahim b. Adham telah keluar berburu dan setelah lama berada di atas kudanya dia pun berhenti dan menjamah makanannya. Bila hendak dimasukkan saja ke dalam mulutnya tiba-tiba datang seekor burung gagak lalu menyambar rotinya itu. Kerana merasa marah Ibrahim terus mengejar burung itu hinggalah ia sampai ke puncak bukit dan setelah ia mendekati burung ini Ibrahim telah dapati ada seorang lelaki yang telah terikat kedua kaki dan tangannya.

     Ibrahim segera mendekati lelaki ini serta membuka ikatannya lalu bertannya, "Kenapa kamu berada dalam keadaan begini?"

     Jawab lelaki ini, "Sebenarnya aku adalah seorang saudagar dan aku telah dirompak lalu mereka mengikat aku dan aku dibiarkan dalam keadaan begini sudah 7 hari. Dengan pertolongan Allah, burung gagak inilah yang selalu membawa makanan untuk aku.  Burung ini akan bertenggek di atas bahuku sambil memotong roti lalu dimasukkan ke dalam mulutku. Sesungguhnya Allah tidak membiarkan aku lapar walau sehari pun dengan berkat pertolongan burung ini."

     Selepas mendengar cerita lelaki ini Ibrahim b. Adham pun terus bertaubat kepada Allah, ia melucutkan pakaian kebesarannya dan digantikan dengan pakaian sufi. Dia juga telah memerdekakan semua hambanya serta mewakafkan semua harta dan tanah yang dimilikinya.

sekian.

1 comment:

  1. The best race tech titanium - Tata Steel
    A top-end tech titanium. titanium frames A top-end tech titanium. A top-end titanium piercings titanium. A titanium sunglasses top-end tech titanium. A top-end tech titanium. titanium jewelry piercing A titanium mesh top-end titanium. A top-end titanium.

    ReplyDelete